reklama

Time is Money

O čase a peniazoch. O móde a uhle pohľadu, o sladkej nevedomosti za čias totality a dravom dnešku. A tiež o tom, že nie každý mal po zmene režimu vo veciach hneď jasno a niekto si dokonca myslel, že kapitalizmus má len jednu tvár.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

V sedemdesiatych rokoch minulého storočia mládež tvorila. Musela. Keby netvorila, nemala by okrem tesilových nohavíc, krepsilonových rolákov a Populáru nič.

Mať niečo na seba, čo nemá žiadna iná, bola dosť ťažko dosiahnuteľná méta vtedajších dievčat. Konfekcia v tomto smere určovala dosť striktné hranice a tak v jednej triede boli vždy minimálne tri decká s rôznym priezviskom rovnako oblečené. Kreatívna mládež vyrábala doplnky a odevy, ktoré sa podobali tým ktoré boli na stránkach Brava, čo priniesol Piťuho otec - kamionista z Nemecka. S jediným výtlačkom sme sa traja podelili a výstrižkami si vyzdobili izby. Názvy skupín sme striekali cez šablónu sprejovou farbou na tričká, kto vedel ten šil, štrikoval, vyšíval a to všetko v dobrej snahe priblížiť sa móde z Burdy či budapeštianskych butikov. Taká bola tá doba.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nejakým zázrakom sa ku mne raz dostalo frajerské sieťovinové tielko. Bolo tmavomodré a na prsiach malo červeno biely nápis US NAVY. Ja ani moji spolužiaci sme nevedeli čo US NAVY presne je a otecko povedal, že na ulicu by som ho radšej nosiť nemala. Trhalo mi to srdce, lebo také tielko s takým nápisom možno ani na celom Slovensku nikto iný nemal. No úplne najúžasnejšia bola moja taška. Bolo to pred tridsiatimi piatimi rokmi a ja neviem kam sa podela, no bola taká štýlová, že by obstála aj dnes. Tú tašku mi vyrobil otecko. Presne vedel, čo puberťáčka potrebuje a každý mi ju vtedy závidel. Bola vyrobená z hrubého pláteného obrusu, mala aj strapce, tak trochu v štýle "hippies" a hlavne nešetril nápismi. Mal krásne až umelecké písmo ktorým na tašku napísal: SMOKIE, LOVE (to aj viackrát, vždy inou fixkou), šípom prestrelené srdce, ABBA a nápis TIME IS MONEY. Nevedela som, odkiaľ otecko čerpal a dlho som vôbec nechápala, ako sa nápisu TIME IS MONEY podarilo vyhrať konkurz v množstve iných možných nápisov. “Many many many, mast bí fany...“ To mi pripomínalo jeden vtedajší hit, ale nič viac. Pretože v sedemdesiatych rokoch ani TIME ani MONEY nebola, aspoň tam kde som ja vyrastala a v dobe v ktorej som vyrastala, žiadna téma, dlho mi toto heslo vôbec nič nehovorilo ba čo viac, zdalo sa mi, že väčšiu hlúposť som v živote nepočula. V tých rokoch sme mali naozaj viac TIME ako MONEY a vlastne skoro všetko bolo presne naopak ako je napríklad teraz. Keby mi bol otecko dal k taške aj vysvetlivky, mohla som byť dnes možno niekde úplne inde. Heslu som nerozumela, porozumieť sa nesnažila, iba čo som tú tašku hrdo nosila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až oveľa neskôr som pochopila, že to bol oteckov odkaz vo fľaši. Odkaz pre budúce generácie, pre mňa na časy, až zistím, že TIME IS naozaj MONEY. Toto heslo mi dnes dýcha na krk takmer denne.

Keď musím mať MONEY na taxík, lebo nemám TIME, aby som niekde bola na čas peši.
Keď niekomu venujem svoj TIME aby som zarobila viac MONEY pre náš život.
Keď prepasiem TIME na splátku faktúry a už deň po splatnosti je v poštovej schránke nová, upomienková a tá už stojí MONEY.

Tieto dve slová ma dnes prenasledujú takmer denne a už mi toto heslo ako nezmysle vôbec nepripadá. Škoda, že až teraz. Asi si vyrobím podobnú tašku, a napíšem na ňu: Niet väčšej škody, ako stratený čas. Možno si to niekto mladý prečíta a pochopí včas.

Alena Brošková

Alena Brošková

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  23x

Som stará duša s mladým duchom. Vnímam veci, deje a ľudí po svojom a neváham o tom písať. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu